Kotitekoinen saippua Foorumin päävalikko Kotitekoinen saippua
Keskustelua saippuasta ja sen valmistamisesta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään            Kalenteri

NEWS:
Voide akneiholle?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotitekoinen saippua Foorumin päävalikko -> Muu kotikosmetiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
violet
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Lau Hel 18, 2012 12:55 pm    Viestin aihe: Voide akneiholle? Vastaa lainaamalla viestiä

Tuttava pyysi tekemään voidetta teini-ikäiselle pojalleen, jota akne vaivaa kiusaksi asti. Onko ideoita mitä siihen käyttäisin? Aroniamehua ajattelin laittaa osan nesteestä, koska on osoittautunut niin hyväksi voiteissa. Mitenkäs sinkkioksidi? Mikä olisi sopiva määrä, 1 prosentti..? Tarkoituksena siis tehdä koko kasvoille käytettävä voide, ei vain näppyläkohtiin.

Tämä teini on kuulemma innokkain saippuoideni käyttäjä perheessä, joten oikein mielelläni kokkailen hänelle sopivaa voidettakin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
brassica
Bubble-maister
Bubble-maister

:

Items

LähetäLähetetty: Lau Hel 18, 2012 2:02 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle tuli ajatus - jos käytät botanikka- jotain desinfioiva ja antibioottista.
-piharatamo
-nokkonen
-puna-apila
-siänkärsämö
-kataja
-voi-kukka
-kehäkukka
-keto-orvokki
-kuisma
-timjami .........Se mitä tule nyt oleman sinun kaappissa.
Kuuma haude. Väri tule tumma, siksi aronia voi laita enempi- 20-25g.
+ lisä sitrus EÖ.

Sinkkioksidista minulla ei ole kokemusta, mutta botanikkasta on hyvä kokemus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
callette
Keittokonkari
Keittokonkari

:

Items

LähetäLähetetty: Tii Hel 21, 2012 12:10 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm, itse lähtisin liikenteeseen ehkä nk. tasarasvaisesta voiteesta.

Akne ja finnit oireilivat pahiten minulla silloin, kun käytin naaman iholla teollisia putsausaineita (aknelle tarkoitettuja) tai tehokasta saippuaa. Iho kuivui, tuotti lisää rasvaa ja ylirasvoittui, jolloin epäpuhtauksia alkoi syntymään. Kierre oli valmis, kun jälleen pesin ja rasvoittuminen jatkui...

Parasta siis iholleni oli vesipesu ja sen jälkeen kevyt rasvaus (vesiemulsiovoiteella, rasva vedessä-tyyppinen). Antiseptiset aineet voisivat tosiaan auttaa, ja yrteistä varmasti ainakin piharatamo. E-vitamiini voisi tervehdyttää ihoa.

Rasvana käyttäisin oliiviöljyä tai sheavoita. Molemmat ovat aika paksuja öljyjä, joten kannattanee miettiä ihotyypin kannalta paljonko niitä laittaa. Kevyempää voisi hakea kaakaovoista.

Olipas "no empäs minä tiedä" -tyyppinen postaus. Toivottavasti edes jotain apua xD
Takaisin alkuun
lii
Super-soaker!

:

Items

LähetäLähetetty: Kes Hel 22, 2012 8:04 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinkki on hyvä, käytä vain. Voisi tehdä myös lisäravinteena hyvää, kuin myös omega3.
En kyllä suosittele kasveista uuttamaan mitään, tässä tapauksessa.
Takaisin alkuun
violet
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Per Hel 24, 2012 8:58 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia Brassica, Callette ja Lii! Tästä lähden voidetta kehittelemään Razz
Takaisin alkuun
Volk
Kuplamestari
Kuplamestari

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Tou 13, 2012 1:14 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

violet kirjoitti:
Kiitoksia Brassica, Callette ja Lii! Tästä lähden voidetta kehittelemään Razz

Tuliko kehitettyä hyvä voide? Millaisella reseptillä teit? Smile Olisin itsekin kiinnostunut tekemään samanlaista voidetta.
Takaisin alkuun
Pähkinä
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Tou 13, 2012 9:36 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voisin kuvitella, että joku kevyt ja hyvin imeytyvä voide olisi hyvä rasvaiselle akneiholle. Kevyt voide kosteuttaa hyvin, mutta ei kuitenkaan rasvoita ihoa lisää. Jotenkin luulisi, että liian tuhti rasva voi vain pahentaa ongelmaa. Liian tuhti voide myös kuivattaa sen sijaan, että kosteuttaisi.

Itselläni on kasvoissa sekaiho, johon tulee myös epäpuhtauksia. Kasvovoiteessa käytän yleensä ainakin todella hyvin imeytyvää aprikoosinsiemenöljyä. Lisäksi sopii jojobaöljy, jonka rasva muistuttaa ihon omaa rasvaa, tai sitten rypälekiviöljy, jonka ei pitäisi lisätä ihon omaa rasvantuotantoa. Kaikki näistä ovat kevyitä ja hyvin imeytyviä. Myös kirsikansiemenöljy on kevyt.

Kaakaovoi saattaa muuten tukkia joillakin kasvojen ihoa, samoin neitsytkookosöljy.

Itse tekisin voiteen pienemmällä öljyfaasilla, 10-20 %. Itse käytän yleensä 20 % öljyfaasia. Siitä tulee tietysti ohuempaa, mutta ei kasvovoiteen tarvitsekaan olla paksua. Olen käyttänyt suhteita 80 g vesifaasi, 16 g öljyt ja 4 g BTMS. Voide ottaa aikansa paksuuntuakseen, mutta hyvää siitä tulee, pullotavaraa tosin, mutta sehän on hygienian kannalta vain hyvä juttu. Kokeilin suuremmalla määrällä emulgointiaineita, mutta siitä tuli liian paksu ja liian rasvainen, BTMS:ssä kun on myös sitä hoitavaa ainetta.

Finneille, akneen ja muutenkin epäpuhtaan ihon hoitoon kannattaa muuten kokeilla omenaviinietikkaa kasvovetenä, runsaasti laimennettuna tietenkin. Olen nyt itse viikon sitä käyttänyt ja toimii todellä hyvin, kuitenkaan kuivattamatta ihoa. Laimennan sitä n. 2 tl / 1,5-2 dl nestettä. Lisänä kasvoveteen voi laittaa vaikkapa vihreää teetä, joka sekin auttaa epäpuhtauksien kanssa. Toki siihen voi laittaa jotain kosteuttavaakin, kuten aloemehua.. Mutta omenaviinietikka auttaa. Käytetään aamuin illoin pestylle iholle.
Takaisin alkuun
violet
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Tor Tou 24, 2012 10:29 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tuliko kehitettyä hyvä voide? Millaisella reseptillä teit? Olisin itsekin kiinnostunut tekemään samanlaista voidetta.

Anteeksi, olipa mennyt multa ihan ohi tämä kysymys Embarassed Juu, tein kokeeksi n. 25 % öljyfaasilla, öljyinä kookosta / oliivia saman verran ja pieni osa nesteestä oli aroniamehua, kun on muuten osoittautunut niin hyväksi iholle. Lisäksi E-vitamiinia maksimit ja sinkkiä noin prosentti... ja sehän sitten juoksettui ihan mömmöksi Rolling Eyes No, koekaniini käytti näytepurkillisen joka tapauksessa. Omien sanojensa mukaan ei ollut merkittävää muutosta, mutta äitinsä oli kyllä sitä mieltä että akne olis vähän helpottanut. Eikun uutta kokeilemaan, seuraavaan settiin ajattelin laittaa aprikoosi- tai kirsikansiemenöljyä, ja sitten treenailen sitä sinkin lisäilyä, en tiedä mikä juoksettumiskirous mulla on nyt päällä...

Joskus on kyllä ihanaa saada yllättävä palaute voiteista: ystäväni, kahden lapsen äiti, kertoi että tyttöjen kiukkuisen punaiset ihottumat olivat hävinneet, kun käyttivät voiteitani. En tiennyt koko ihottumasta mitään, kunhan tekaisin "tavallista" voidetta purkillisen kaverille samalla kun itselleni.. Kyllä lämmitti mieltä!!
Takaisin alkuun
Pähkinä
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Tou 27, 2012 3:51 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkähän jos tekisit voiteen kamomillateehen tai vaihtoehtoisesti vihreään teehen? Tosin se ei välttämättä auta tuon juoksettumiskiron kanssa, mulla tuntuu nyt kanssa ettei mitään perusrasvoista poikkeavaa voi voiteeseen laittaa Very Happy

Kamomillahan on antibakteerista ja lievittää tulehduksia sekä muutenkin varsin hyvä aine. Vihreä tee on myöskin varsin tehokasta tavaraa. Itse olen miettinyt, että teen seuraavaksi voiteen teehen (tai kokeilen).. toki sitten säiläriä sen mukaan. Olen noita kumpaakin nyt kasvovesissä käyttänyt, terästettynä muutamalla teelusikallisella omenaviinietikkaa, ja olen kyllä tykännyt.

Minulla alkoi keväällä jostain syystä tulla finnejä päänahkaan, mikä oli aika ikävää. Nyt käytän hiuksiin käytän huuhteluna pelkkää vihreää teetä, joskus yhdistän siihen myös kamomillaa, ja finnit ovat hävinneet. Joten varmasti siitä voisi olla apua akneihollekin, tuskin parantaa kokonaan mutta jospa edes rauhoittaisi?
Takaisin alkuun
Nimuel
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Tou 27, 2012 6:29 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla ei ole kokemusta voiteiden teosta, mutta mitenkäs teepuuöljy? Voisiko sitä laittaa voiteeseen ja minkä verran? Miten tekisitte teepuuöljyä sisältävän akneihon puhdistusemulsion?
Takaisin alkuun
Pähkinä
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Maa Tou 28, 2012 5:32 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksei toisaalta voisi, mutta ehkä vain hiukkasen sitten. Teepuuöljy saattaa allergisoida herkästi, vaikka ei sitä heti alkuun tekisikään. Lisäksi se on ilmeisesti varsin tehokasta tavaraa (en ole itse kokeillut, mutta jonkin verran lueskellut). Ehkäpä yhdistelmä tehokkaampi kasvoputsari + rauhoittava ja kosteuttava, mutta kevyt voide?

En itse tee mitenkään erityisiä puhdistusemulsioita, mutta käytän kyllä emulsioita meikinpoistoon ja kasvojen puhdistukseen, ne kun ovat hellävaraisempia kuin moni muu meikinpoistoaine. Yleensä käytän mahdollisimman edullisia öljyjä, ettei mene hukkaan. Vältän kaakaovoita ja kookosöljyä kasvoille, koska ne saattavat tukkia. Tämän hetkinen meikinpoistoemulsioni on pelkästä oliiviöljystä tehty ja olen siihen kyllä varsin tyytyväinen. Lisäpuhdistustehoa voi saada esimerkiksi Aromanticin apupuhdistajista (Sugar Detergent). Kasvoputsareistakin oli tuolla aiemmin jotain keskustelua, mutta en niin tarkkaan enää muista sisältöä.. Pelkkä emulsiopuhdistusvoide voi olla akneiholle liiankin hellävarainen?

Tietysti teepuuöljyä voisi kokeilla myös kasvoveteen, vaikka eihän se varmaan sinne liukene.. olen itse joskus laittanut tipan tai pari jojobaöljyä ja sitten ravistanut pulloa kunnolla ennen käyttöä.
Takaisin alkuun
Nimuel
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Maa Tou 28, 2012 6:03 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pähkinä, taisin eilen juuri huomata olevani allerginen teepuuöljylle, vaikka tosi harvoille asioille allerginen olenkin. Alkoi yskittää ja hengitys kävi vaikeammaksi kun laitoin yövoiteeni sekaan..

Akneen taipuvaista ihoa on kyllä vaikea hoitaa. Suola yksinkertaisuudessaan voisi olla toimiva aine.
Takaisin alkuun
Pähkinä
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Maa Tou 28, 2012 6:54 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, suola desinfioi ja rauhoittaa, mutta ei kuitenkaan kuivata. Itse käytin sitä talvella kokovartalokylpynä, että pärjäsin kutisevan, kuivan ihoni kanssa. Suolakuorintaa teen sekä kasvoille että vartalolle, joskus käytän suolaliuosta (2-3 %) kasvovetenäkin.. Jotkut vannovat oliiviöljy-suolanaamion nimeen.

Mutta kannattaa kokeilla sitä omenaviinietikkaakin, ei siitä nimittäin tuoksua jää iholle, ainakaan teehen sekoitettuna ja minun mittasuhteilla käytettynä. Monet on käyttäneet aika tiukkojakin sekoituksia, 1/3 etikkaa, puolet etikkaa ja jotkut ovat käyttäneet etikkaa ihan suoraan finneille.

Myös manteliöljy (ainakin minulla) kuivattaa ja parantaa finnejä, mutta en tiedä miten se toimisi akneiholla, minulla kun noita finnejä on lähinnä muutamia paikallisesti. Itse käytän manteliöljyä ihan paikallisesti suoraan tulehtuneen näpyn päälle yöksi tai päiväksi (puhtaalle iholle) ja se tuntuu hyvin paljon rauhoittavan niitä.

Sitten tietysti salisyylihappokuorinta, jonka voi ilmeisesti tehdä ihan aspiriinista. Näin oli ainakin toiminut Sensaisti -blogin pitäjä (http://sensaisti.blogspot.com/2011/12/616aspiriinikuorinta.html).
Takaisin alkuun
Nimuel
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Tii Tou 29, 2012 10:26 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pähkinä, kiitos tosi hyödyllisestä vastauksesta! Tässä tuli monta kokeilemisen arvoista. Samaistun kyllä tähän aknesta kärsivään teinipoikaan joka innoitti tämän ketjun aloitusta. Aikuiaiän akne on inha vaiva ja on mahtavaa jos siihen löytyy apuja ilman että tarvitsee pistää satoja euroja ihotautilääkärille tai kosmetologille..

Voisikohan tehdä sellaisen aknen hoitoöljyn, jossa olisi pohjana manteliöljy ja lisänä esimerkiksi kehälukkaöljyä ja suolaa niin miten valmistaisitte sen? Kaikki vaan puhtaaseen pulloon ja ennen käyttöä ravistus?
Takaisin alkuun
Pähkinä
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Tii Tou 29, 2012 2:15 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suolan jättäisin erikseen, kun se on vesiliukoinen Smile

Voithan tehdä suolasta kasvoveden, tai käyttää kuorintana/naamion tapaan. Tai sekä että.

Öljyt vaan pulloon ja ravistus, ihan riittävä minun mielestäni Smile Voithan yhdistää suolan näihin öljyihin vaikka naamiona esim. kerran viikossa tai kahdessa, ja käyttää ennen ihoöljyä suolakasvovettä.

Perehdy kuitenkin ensin hieman ihon öljypuhdistukseen, kaikilla ei ole siitä pelkästään hyviä kokemuksia päivittäisessä käytössä. Uskoisin, että samat kokemukset saattavat päteä myös öljyn käyttöön kasvojen "kosteusvoiteena". Itselläni ei ollut muuta ongelmaa kuin öljyn kuivattavuus.
Takaisin alkuun
Nimuel
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Tii Tou 29, 2012 7:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos Pähkinä neuvoista! Suolaa ja vettä, voisko ollakaan edullisempaa kasvovettä?
Takaisin alkuun
Rina
Bubble-maister
Bubble-maister

:

Items

LähetäLähetetty: Tii Tou 29, 2012 7:42 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen välillä pessyt akneihoa ihan vain suolalla. Eli suolaa kouraan ja vettä vähän. Kuorii samalla ja pesee. Tämän päälle en ole välttämättä edes jaksanut laittaa mitään voiteita, sillä ei ole minusta välttämättä vaatinut niitä.
Tiesitkö, että eri ihotyypeille on omat öljynsä. Rasvaiselle iholle pitäisi sopia seuraavat öljyt auringonkukka, soija, saksanpähkinä, hamppu ja safloriöljy. Itse olen öljypuhdistuksessa käyttänyt risiiniöljyn kanssa auringonkukkaöljyä ja tykännyt paljon.
Takaisin alkuun
Nimuel
Maakari
Maakari

:

Items

LähetäLähetetty: Tii Tou 29, 2012 11:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rina, kiitos tiedoista! Mun iho on siksi niin ongelmainen että on pintakuiva, mutta silti tulee helposti finnejä.
Takaisin alkuun
Rina
Bubble-maister
Bubble-maister

:

Items

LähetäLähetetty: Kes Tou 30, 2012 11:50 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimuel kirjoitti:
Rina, kiitos tiedoista! Mun iho on siksi niin ongelmainen että on pintakuiva, mutta silti tulee helposti finnejä.
'

Kuulostaa tutulta. Mulla on ihan sama juttu. Mä kun aloin läträä öljyjen kaa niin iho parani, koska se sai sitä kosteutta. Mä tein tällaisen vaahdotetun voiteen.
20g jojoba
20g kookosöljy
20g saflori
30g kaakaovoi.

Sulatus ja vaahdotus. Tuo kaakao mua arvelutti vähän aluksi, mutta ei se tunutunut mitenkään pahalta pitemmän päälle, sillä se taas kosteutti sitä pintakuivaa ihoa.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Kotitekoinen saippua Foorumin päävalikko -> Muu kotikosmetiikka Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Kotitekoinen saippua topic RSS feed 

SwiftBlue Theme created by BitByBit